Menu

Westerling - Een broederstrijd

vrijdag 15 jun 2018 |

WESTERLING – EEN BROEDERSTRIJD

Reserveren is nog niet mogelijk. Kaartverkoop loopt via Westerling, de link naar de ticketverkoop zal binnenkort worden toegevoegd op onze website. 

 

Als echte militair ben je loyaal aan je overste, zorg je voor rust in chaos en volg je zonder twijfel orders op. Zelfs als het om je eigen familie gaat. Maar wat als je op latere leeftijd begint te twijfelen aan je daden? Hoe ga je van trots en schuld – naar het accepteren van wie je was – tot wie je daadwerkelijk bent?

De muziektheatervoorstelling ‘Westerling’ vertelt over het leven van de Molukse ex-militair Mozes onder bevel van de Nederlandse Kapitein Raymond Westerling. Westerling was een van de meest omstreden figuren tijdens de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd tussen 1946 en 1948. Tijdens de Politionele Acties in voormalig Nederlands-Indië werd hij als leider van de ‘Speciale Troepen’ ingezet om rust en orde te brengen. Maar uiteindelijk schreef hij mee aan een pijnlijk wrede bladzijde uit onze koloniale geschiedenis.

ANIS DE JONG | ‘Ik ben een 2e generatie Nederlandse Molukker. Geboren in 1952, in het voormalige concentratiekamp te Vught. Mijn vader was een ex-KNIL-militair. De onafhankelijkheidstrijd van de Republiek der Zuid-Molukken (RMS) werd in mijn omgeving volop besproken, maar praten over de Politionele Acties, oftewel Nederlands-Indonesische koloniale geschiedenis, was er niet bij. Net als bij de internationale muziekvoorstelling ‘KRUIT!’ laten we in ‘Westerling’ vanuit verschillende persoonlijke perspectieven die vergeten gedeelde geschiedenis zien, horen en vooral voelen.’

ACHTERGROND | Onlangs bracht premier Rutte een bezoek aan Indonesië. Hij memoreerde de gezamenlijke geschiedenis van kolonisatie en dekolonisatie tijdens zijn toespraak in het Indonesische parlement. Hij verwees in zijn betoog naar de spijt die de Nederlandse regering in 2005 officieel betuigden over de slachtoffers die zijn gevallen tijdens de koloniale oorlog. In Nederland heeft die oorlog decennia lang de naam ‘Politionele Acties’ gedragen. Rutte erkende dat het te lang heeft geduurd voordat Nederland de gebeurtenissen tijdens deze episode onder ogen heeft durven zien. 'De geschiedenis is geen gesloten boek. Juist door terug te kijken, blikken we vooruit naar een betere toekomst.' aldus de premier.

Natuurlijk is er meer nodig om als samenleving ‘in het reine te komen’ met het Nederlands geweld dan een minister die excuses uitspreekt. In voormalig Nederlands-Indië hebben militairen destijds structureel massa-geweld gebruikt, zo concludeerde historicus Rémy Limpach in september 2016 na jarenlang onderzoek. Hij vond bewijs voor verschillende oorlogsmisdaden: martelingen, verkrachtingen, executies en het platbranden van dorpen. Limpach schreef er een boek over, ‘De brandende kampongs van Generaal Spoor’. In zijn bespreking van dit boek schreef Anton Stolwijk in de Groene Amsterdammer– 'Om het drama van de Indonesische dekolonisatie te begrijpen is een omslag nodig in het denken over kolonialisme.'

Powered by Fondspodiumkunsten

CREDITS

Cast

Karim El Guennouni

(De Varkensfabriek)

Alex Lekatompessy(Kruit!)

Sequoya Lekranty

Nel Lekatompessy (Kruit!)

François Pical (Kruit!)

Regie + Scenario

Artistiek Leider

Anis De Jong

Tekst

Paulette Smit

Muziek

Alain Eskinasi

Toneelbeeld

Silvana Nicoletta

Lichtontwerp

Kees Meyer

Visagie

Ingrid Kippuw

Lichttechniek

Steve Inoeng

Geluidstechniek

Arne Van Der Heijden

Productie Advies

Sem Usmany

Productie Assistentie

Stephan De Jong

Zakelijk Advies

Rein Sohilait

Inhoudelijk Advies + Tekstredactie

Jacqueline Vorst

Branding + Marcom

Chiara Titahena

Publiciteit

Glenda Pattipeilohy

Fotografie

Lisanne De Witt

 

Met Dank Aan

Frank Den Os | Tekst- Bijdrage

Nita Liem | Bewegingsadvies

David Van Koolwijk | Nabewerking Archiefbeeld

kdv Fleurig

Theatermijn